Hvorfor ender vi så ofte i en kamp om ”enten-eller”? Hvorfor er det så svært at finde et ”Både-&”?
Jeg læste for før sommerferien om en indædt kamp mellem byrådet og en gruppe borgere i Ringkøbing . Det drejede sig om, hvorvidt en skole fra 1900-tallet skulle rives ned eller ej.
Bygningerne er misligholdte og den eneste køber der meldte sig, ville ikke bevare det gamle, men i stedet rive ned og bygge nyt.
En gruppe borgere, anså disse bygninger for at være bevaringsværdige og mente samtidigt, at de nye bygninger der bygges rundt om i byen, er historieløse og uinteressante.
Uden at kende til detaljerne i historien fra Ringkøbing (eller Ringkjøbing som den ene side formentlig vil foretrække at kalde byen) så illustrerer den meget godt den situation, vi ser i nogle virksom- heder….at der opstår en kamp om enten det ene eller det andet. Tingene spidser til, vi får skyklapper på og alt bliver sort/hvidt.
Hvad blev der af det midt imellem?
En grundlæggende del af forklaringen er manglende indsigt i – og forståelse for de psykologiske processer der konstant løber der hvor mennesker mødes – også i virksomheder og offentlige forvaltninger.
Det er en svær opgave, især hvis man som leder har sin viden og erfaring fra de mere tekniske og fag-faglige dele og har lært at ledelse er administration af dækningsbidrag, omkostnings-minimering, osv. Det konkrete, det faktuelle kan forsvares og forklares med henvisning til tal eller regler, mens det “bløde” sætter budbringeren på en helt anden kompleks opgave.
Men det ér og bliver lederens opgave at forstå processerne…og her tænker jeg ikke den psykologiske indsigt som noget der udelukkende sikrer det ”bløde”.
Det er gennem det ”bløde” vi skaber fundamentet for resultaterne i det ”hårde”.
Faktisk er mit postulat, at det er det bløde der ér det hårde!
Uden ”bløde” kompetencer, så kan du som leder, i bedste fald, skabe den gode løsning, aldrig den optimale løsning.
Lederne skal lede udviklende. Udviklende lederskab er at forstå, hjælpe og guide til det optimale resultat for organisationen.
Det er hverken det den enkeltes – eller ledelsens ønsker der skal stræbes efter. Vi skal stræbe efter det der er mest optimalt for den samlede organisation – Vi skal lade Hexis styre…også i det psykosociale felt.
Det ér en rigtig svær opgave at mestre både de ”bløde” og de ”hårde” elementer i ledelse, men lyspunktet er, at det kán læres! Jeg har set ledere flytte sig milevidt på dette felt – og opnå succes med det.