Hun kigger over på leverandørens Key Account Manager – hendes kontakt i forbindelse med det nye projekt de skal i gang med – og han kigger tilbage med et smil.
Lederen fra leverandørvirksomheden har lige brugt 10 minutter på begrundelsen for det fokusskifte, hun anser for rigtigt og nødvendigt. Budskabet var klart og de kropslige signaler understøttede det sagte. Der er en tydelig autentisk leder der lige har talt til både kunde og medarbejder.
Lederen vidste fra sine første år som leder, at uklarhed giver forvirring blandt medarbejderne og kunder der flygter. Hun har derfor aktivt trænet sine kommunikative kompetencer.
Du har forhåbentlig prøvet en lignende situation, men har du prøvet et lederkursus hvor, den autentiske kommunikation var et element i din udvikling?
Tænk på de dygtigste ledere du har mødt eller set. De har det fællestræk, at de ikke bare ranker ryggen og taler klart. De viser tydeligt, at de mener det de siger – De ved at ledelse er at skabe klarhed gennem sprog og autentisitet.